قوانین استفاده از اتاق تمیز
قوانین استفاده از اتاق تمیز:
برای وارد شدن به یک اتاق تمیزبا فشار مثبت و یا یک قرنطینه با فشار منفی باید کلیه ی پرسنل آموزشهای لازم یا قوانین استفاده از اتاق تمیز را یاد گرفت باشند و از مجموعه قوانین حاکم بر این مناطق پیروی نمایند.
برخی از این قوانین عبارتنداز :
۱-کنترل کلیه ی تجهیزات و البسه برای اطمینان از سالم بودن لباسها و تجهیزات قبل از وزود به اتاق تمیز
۲-استفاده از پوشاک محافظ (لباس،کفش،دستکش،ماسک و عینک)متناسب با نوع فرایندی که در اتاق صورت میگیرد.
۳-استفاده از راهروها و ورودیهای مجهز به دوش هوا و تجهیزات از بین برنده ی آلاینده ها.
۴-کلیه اعمالی مانند البسه و نیز شستشوی دستها و یا پاها باید بر اساس یک روش مستند و نوشته شده صورت گیردتا احتمال انتقال آلودگی در اتاق تمیز به حده اقل برسد.
محدودیت استفاداز وسایل:
۵-عدم استفاده از انگستر ، ساعت و زیور آلات.
۶-عدم استفاده از دخانیات.
۷-عدم استفاده از ترکیبات خوشبو کننده ، پودر صورت و ترکیبات آرایشی.
۸-عدم استفاده از تنقلات غذایی و آشامیدنی.
۹-رعایت مجموعه قوانین مربوط به جابه جایی اشیا و وسایل و نیز تردد افراد مربوط به قوانین استفاده از کلین روم ، مثلا حرکت کردن آرام در مسیر برای جلوگیری از تولید ذرات و انتشار آنها در فضا.
۱۰-رعایت کلیه ی دستور العملها و SOP ها ی نصب شده در کنار هر دستگاه.
۱۱-طبق قوانین استفاده از اتاق تمیز در هنگام تردد در نواحی تمیز کلیه ی پرسنل موظف میباشند دقت نمایند هر دو درب ایرلاک بطور همزمان نباید باز باشند و با بسته شدن یک درب میتوان در دیگر را باز نمود .
برای کاهش این خطا بهتر است از دربهای دارای آژیر هشدار دهنده استفاده گردد ، یا از دربهای دارای سیستم اینتر لاک.
کلیه ی موارد ذکر شده در بالا بخش کوچکی از شرایط ورود و بهره برداری از اتاق تمیز میباشد که در استانداردها و کتب GMP به آنها اشاره شده است.